ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Με αφορμή την Επικαιρότητα / Τα ebook και το παιδικό και εφηβικό βιβλίο
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Τα ebook και το παιδικό και εφηβικό βιβλίο

   
Με αφορμή το γιορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου στις 2 Απριλίου και στα πλαίσια της απονομής των βραβείων για τα βιβλία του 2010, ο Κύκλος Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου, οργάνωσε συζήτηση με θέμα: «Από το χαρτί στην οθόνη: Αλλάζει η σχέση του παιδιού με το βιβλίο;». Τη συζήτηση άνοιξε ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Βαγγέλης Ηλιόπουλος, πρόεδρος του Κύκλου Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου, θέτοντας ορισμένα ερωτήματα σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει στην ανάγνωση αλλά και στην εκπαίδευση η εμφάνιση των ηλεκτρονικών βιβλίων.

Πρώτη στα ερωτήματα απάντησε η κ. Έλενα Πατάκη, από τις εκδόσεις Πατάκη, η οποία τόνισε ότι θα αλλάξει η εμπειρία της ανάγνωσης όταν αυτή θα γίνεται μέσα από μια οθόνη, κι αυτό θα αφορά κυρίως τα διαδραστικά πολυμεσικά βιβλία και όχι τα λογοτεχνικά κείμενα για παιδιά και εφήβους, όπου είτε έτσι είτε αλλιώς, το κείμενο είναι αυτό που δίνει αξία στο έντυπο ή ηλεκτρονικό βιβλίο. Επεσήμανε ότι στα ηλεκτρονικά παιδικά βιβλία υπάρχει η τάση να μετατρέπονται σε παιχνιδοβιβλία, στα οποία κυριαρχούν τα διαδραστικά στοιχεία και οι δραστηριότητες και όχι το κείμενο. Σημείωσε επίσης ότι οι ρυθμοί διάδοσης των ebook στην Ευρώπη και στην Ελλάδα είναι σχετικά αργοί, οπότε υπάρχει αρκετός χρόνος έτσι ώστε οι συγγραφείς, οι εικονογράφοι και οι εκδότες να προσαρμοστούν στη νέα εποχή. Υποστήριξε ακόμα ότι το έντυπο βιβλίο δεν θα πεθάνει και πως θα συνεχίσει να είναι ένας αγαπημένος σύντροφος των παιδιών της προσχολικής ηλικίας και των παιδιών μέχρι 12 χρόνων, γιατί από εκεί και πάνω υπάρχει ολοένα και μεγαλύτερη ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά μέσα. Μετέφερε επίσης την εμπειρία από καμπάνιες που γίνονται στο εξωτερικό για τη διάδοση της ανάγνωσης και την υποστήριξη του έντυπου βιβλίου.

Ο κ. Χάρης Ψυχογιός, από τις εκδόσεις Ψυχογιός, μετέφερε την εμπειρία του από την παραμονή του στις ΗΠΑ, όπου η ηλεκτρονική ανάγνωση έχει σημειώσει μεγάλα βήματα. Τόνισε ότι αυτό το γεγονός οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην πολιτική του Amazon και τις πωλήσεις ηλεκτρονικών βιβλίων μέσω του Kindle. Σημείωσε πως στον τρόπο ζωής των Αμερικανών κυριαρχούν η ταχύτητα και οι πολλές μετακινήσεις, ενώ είναι και πολύ εξοικειωμένοι με το Ίντερνετ.  Έτσι προτιμούν να ενημερώνονται ή διαβάζουν όποια στιγμή και σε όποιο χώρο επιθυμούν μέσα από την οθόνη ενός κινητού τηλεφώνου ή ενός e-reader. Ο κ. Ψυχογιός είπε ακόμα πως η αγορά βιβλίου στις ΗΠΑ κυριαρχούνταν από τις μεγάλες αλυσίδες (Barnes & Noble και Borders), έτσι η εμφάνιση ενός ηλεκτρονικού λιανοπωλητή όπως η Amazon διευκόλυνε τη διάδοση των ebook. Στην Ευρώπη η κατάσταση είναι διαφορετική, αφού ούτε αντίστοιχη εξοικείωση με το Ίντερνετ υπάρχει, ενώ η παρουσία πολλών ανεξάρτητων βιβλιοπωλείων καθώς και οι νόμοι για την ενιαία τιμή βιβλίου βοηθά να κρατιούνται σε ψηλό επίπεδο οι πωλήσεις έντυπων βιβλίων. Ο κ. Ψυχογιός παρουσίασε επίσης το διαδραστικό παιδικό βιβλίο «Ένα μικρό ζωάκι» της Ρένας Ρώσση-Ζαϊρη, το οποίο κυκλοφορεί σε εφαρμογή για iPad, iPod touch και iPhone. Τόνισε ότι η μεταφορά του έντυπου βιβλίου σε εφαρμογή έγινε με σεβασμό στο κείμενο και στην εικονογράφηση, ενώ η πρόσθεση διαδραστικών στοιχείων έγινε με τρόπο που δεν μετέτρεψε το βιβλίο σε παιχνίδι. Σημείωσε επίσης ότι η προστασία των ηλεκτρονικών βιβλίων με κάποια μορφή λογισμικού όπως το Adobe DRM θα προστατεύσει το βιβλίο από την ηλεκτρονική πειρατεία.

Η εκπαιδευτικός Βασιλική Νίκα τόνισε ότι κάθε φορά η εμφάνιση ενός νέου μέσου προκαλούσε από αναστάτωση έως πανικό, όμως το βασικό ζήτημα δεν είναι η άρνηση κάποιου μέσου αλλά ο τρόπος χρήσης του. Σημείωσε ότι πρέπει να δημιουργηθεί και να ενισχυθεί μια κουλτούρα ανάγνωσης που θα ωθεί τα παιδιά να διαβάσουν σε όποιο μέσα αυτά επιθυμούν. Ανέφερε επίσης ότι η μέχρι τώρα εμπειρία της με τη χρήση ψηφιακών πινάκων στην τάξη έδειξε ότι τα νέα μέσα δεν απλοποιούν τη διδασκαλία αλλά την κάνουν πιο σύνθετη, και ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι καλά προετοιμασμένοι όταν παρουσιάζουν ένα θέμα στον ψηφιακό πίνακα. Ο συγγραφέας και εκπαιδευτικός Μερκούριος Αβτζής είπε πώς αυτό που ενδιαφέρει έναν συγγραφέα είναι να γράφει ένα καλό κείμενο και όχι το μέσο που θα το διαδώσει. Τόνισε πάντως ότι μέχρι τώρα υπάρχει λειψή εξοικείωση των συγγραφέων αλλά και των εκπαιδευτικών με τα νέα μέσα και τα ψηφιακά βιβλία.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση και οι δύο εκδότες είπαν πως πράγματι θα υπάρξει αλλαγή των ρόλων τόσο στο επίπεδο του σχεδιασμού όσο και στο επίπεδο της παραγωγής των ηλεκτρονικών βιβλίων. Σημείωσαν ότι ένας συγγραφέας θα μπορεί να παράγει και να διακινήσει μόνος του το έργο του. Η γνώμη τους όμως είναι ότι ο ρόλος των εκδοτών δεν θα μειωθεί, αφού ο εκδότης μπορεί να διακινήσει πιο αποτελεσματικά ένα βιβλίο και στην ηλεκτρονική αγορά, να φροντίσει για την προώθησή του ώστε να μην χαθεί μέσα στην πληθώρα των ebook που θα εμφανίζονται κατά χιλιάδες στα ηλεκτρονικά ράφια.

Τέλος είναι χαρακτηριστική για τη σημερινή κατάσταση του βιβλίου στην Ελλάδα, η αναφορά που έκανε ο Βαγγέλης Ηλιόπουλος σχετικά με τη μορφή που διάλεξαν οι μαθητές ενός δημοτικού σχολείου για να πάρουν ένα δωρεάν βιβλίο. Τους προτάθηκε να διαλέξουν ανάμεσα στο τυπωμένο βιβλίο, σε audio book (ηχοβιβλίο) και σε ebook. Από τους 100 μαθητές, οι 98 μαθητές διάλεξαν το τυπωμένο βιβλίο, οι 2 το ηχοβιβλίο και κανένας τη μορφή του ebook.


footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot