ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις / Αργή ανάγνωση
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Αργή ανάγνωση

   
Η αργή ανάγνωση είναι η εκούσια μείωση της ταχύτητας της ανάγνωσης, η οποία γίνεται με στόχο την αύξηση της κατανόησης του κειμένου ή τη μεγαλύτερη ευχαρίστηση. Αυτός είναι ο ορισμός που δίνει η Wikipedia και αφορά ένα διευρυνόμενο “κίνημα” που αναπτύσσεται ως αντίδοτο στους ταχύτατους ρυθμούς που έχει επιβάλει ο σύγχρονος τρόπος ζωής.

Σκοπός του “κινήματος” είναι να ξεφύγει ο αναγνώστης, και ειδικά ο ηλεκτρονικός αναγνώστης, από την ξέφρενη ταχύτητα, την τυχαία επιλογή και την αποσπασματική κατανάλωση των πληροφοριών που συλλέγει μέσα από το διαρκές σερφάρισμα στο διαδίκτυο.

Η φράση "αργή ανάγνωση" μάς πηγαίνει περίπου 120 χρόνια πίσω, στα 1887, τότε που ο φιλόσοφος Φρίντριχ Νίτσε  περιέγραψε τον εαυτό του ως "δάσκαλος της αργής ανάγνωσης." Μιλούσε για τον εαυτό του σαν να αντιστεκόταν στην παλίρροια. Αυτό μοιάζει λογικό, διότι ο κόσμος εκείνη την εποχή, ένας κόσμος που βασιζόταν στην ιδέα ότι το γρήγορο είναι καλό και το γρηγορότερο είναι καλύτερο, ήταν το αποκορύφωμα της εποχής του ατμού. Στα 120 χρόνια από τότε, έχουμε δει τον κόσμο να ερωτεύεται την ταχύτητα σε όλες τις εκφάνσεις της, συμπεριλαμβανομένης της ανάγνωσης. Μια πλευρά του θρύλου του προέδρου Τζον Φ. Κένεντι ήταν η ικανότητά του να διαβάζει γρήγορα τέσσερις ή πέντε εφημερίδες κάθε πρωί. Και αυτό συνέβη πολύ πριν οι υπολογιστές γίνουν κομμάτι της καθημερινής μας ζωής.

Σύμφωνα με δύο πρόσφατες μελέτες -της έκθεσης Eyetrack του Ινστιτούτου Poynter και της ανάλυσης του Τζέικομπ Νίλσεν- πολλοί αναγνώστες δεν διαθέτουν πια την ικανότητα συγκέντρωσης για να διαβάσουν κάποιο κείμενο μέχρι το τέλος του, ιδιαίτερα όταν το διαβάζουν σε ηλεκτρονική μορφή. Αρκετοί πανεπιστημιακοί αναφέρουν ότι έχουμε γίνει  λιγότερο προσεκτικοί αναγνώστες βιβλίων.

Όπως δήλωσε στο Associated Press ο Τόμας Νιούκερκ, καθηγητής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο του Νιου Χάμσερ. « Βλέπουμε σχολεία στα οποία η ανάγνωση μετατρέπεται σε αγώνα δρόμου, βλέπουμε παιδιά με το χρονόμετρο στο χέρι να μετρούν πόσες λέξεις μπορούν να διαβάσουν σε ένα λεπτό. Αυτό διδάσκει στους μαθητές μια άποψη για το τι είναι ανάγνωση. Τους διδάσκει ότι το να είναι γρήγοροι είναι καλό”. Αντίθετα, ο Νιούκερκ τονίζει ότι τα σχολεία πρέπει να ενθαρρύνουν “παλιομοδίτικες” ασκήσεις, όπως το να διαβάζουν τα παιδιά μεγαλοφώνως και να απομνημονεύουν. Σημειώνει πως όταν χρησιμοποιεί αυτές τις ασκήσεις στις τάξεις του κολεγίου, οι σπουδαστές του τον ευχαριστούν και του λένε ότι αυτό τους βοηθά να συγκεντρώνονται, σε αντίθεση με το σερφάρισμα στο διαδίκτυο. “Ένας σπουδαστής μού είπε ότι ακόμη και όταν διάβαζε ένα κανονικό βιβλίο, έφτανε σε μια λέξη και την αντιμετώπιζε σαν μια υπερ-σύνδεση (hyperlink)”, δήλωσε ο Νιούκερκ. «Θα στείλει μόνο το μυαλό του σε κάποιο άλλο πράγμα. Νομίζω ότι παραδέχονται ότι με αυτό τον τρόπο χάνεται κάτι”.

Ο γκουρού των νέων τεχνολογιών Νίκολας Καρ στο βιβλίο του «The Shallows» («Τα ρηχά»), σημειώνει  ότι η υπερδραστηριότητά μας στο Διαδίκτυο βλάπτει τις διανοητικές ικανότητες που χρειαζόμαστε για να επεξεργαστούμε και να κατανοήσουμε απαιτητικά κείμενα. Αν και συλλέγουμε πάμπολλες πληροφορίες, ταυτόχρονα ξεχνάμε βαθμιαία πώς να σταθούμε, να συλλογιστούμε και να συσχετίσουμε όλα αυτά τα στοιχεία μεταξύ τους, χάνουμε την ικανότητά μας να εξισορροπούμε αυτές τις δύο διανοητικές λειτουργίες.

Ο Αμερικανός συγγραφέας Λάνσελοτ Φλέτσερ, υποστηρίζει ότι το αργό διάβασμα δεν έχει τόσο να κάνει με το ξεδίπλωμα της δημιουργικότητας του αναγνώστη όσο με την ανακάλυψη της δημιουργικότητας του συγγραφέα. «Πρόθεσή μου ήταν να αντικρούσω τον μεταμοντερνισμό, να ενθαρρύνω την ανακάλυψη του συγγραφικού περιεχομένου». Ο Τζον Μιντίμα, Καναδός συγγραφέας του βιβλίου «Slow Reading”, υποστηρίζει ότι: «αν θέλεις να έχεις τη βαθιά εμπειρία ενός βιβλίου, αν θέλεις να το εσωτερικεύσεις, να αναμείξεις τις ιδέες ενός συγγραφέα με τις δικές σου, πρέπει να το διαβάσεις αργά». Και σημειώνει στο βιβλίο του: «Το αργό διάβασμα», γράφει, «είναι ένα κοινοτικό γεγονός που αποκαθιστά τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους και στις ιδέες. Η διατήρηση των σχέσεων μέσα από το διάβασμα βιώνεται όταν δανειζόμαστε βιβλία από φίλους, όταν διαβάζουμε ιστορίες στα παιδιά μας μέχρι να κοιμηθούν».

Μια ακόμα συνήθεια που φέρνει η σύγχρονη τεχνολογία είναι η αποσπασματική ανάγνωση και η τυχαία αναζήτηση κειμένων και πληροφοριών στο διαδίκτυο. όπως σημειώνει σχετικά ο Κιθ Τόμας στο LondoReview of Books: «η χρησιμοποίηση μηχανών αναζήτησης για να βρει κανείς λέξεις-κλειδιά μέσα σ' ένα κείμενο δεν μπορεί να υποκαταστήσει το κανονικό διάβασμα. Δεν αποκτάς ουσιαστική αντίληψη του κειμένου ούτε καταλαβαίνεις το περιεχόμενό του. Και δεν υπάρχει αυτόματος τρόπος να ανακαλύπτεις θησαυρούς - τα μισά πράγματα που έχω βρει στην έρευνά μου τα συνάντησα τυχαία καθώς έψαχνα για κάτι άλλο».

Βέβαια, κάθε τεχνολογική επανάσταση επηρέαζε το σύνολο της ανθρώπινης δραστηριότητας. Άλλαζε τα δεδομένα κάθε τομέα της ζωής, από τον τρόπο μετακίνησης και τους όρους διαβίωσης μέχρι τη σκέψη και την τέχνη. Όσον αφορά λοιπόν την ανάγνωση και την τεχνολογία, θα πρέπει να τονίσουμε ότι η ποιοτική ανάγνωση δεν έχει να κάνει μόνο με το μέσο ανάγνωσης (έντυπο ή ηλεκτρονικό), το χρόνο και το ρυθμό της. Σε μια εποχή ταχύτατης αναπαραγωγής και κατανάλωσης πληροφοριών είναι αναγκαία μια νέα αντίληψη για την ανάγνωση, μια νέα κουλτούρα ανάγνωσης. Σημαντική της πλευρά θα είναι ο ελεύθερος χρόνος, που κι αυτός με τη σειρά του συρρικνώνεται από την πίεση των καθημερινών προβλημάτων.

Πηγές: The Guardian (Patrick Kingsley), Newsweek (Malcolm Jones), H Καθημερινή


footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot