ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις / e-εγχειρίδια και εκπαίδευση: πρώτες σκέψεις για μια συνάντηση που ενδέχεται να καρποφορήσει
Επιστροφή Εκτύπωση
 

e-εγχειρίδια και εκπαίδευση: πρώτες σκέψεις για μια συνάντηση που ενδέχεται να καρποφορήσει

   
Είναι γεγονός ότι η πολιτεία με δειλά βήματα ανακοίνωσε τη μετεξέλιξη του παραδοσιακού σχολείου σε «ψηφιακό». Αν καταλάβαμε καλά, η ανακοίνωση αναφερόταν όχι μόνο στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών και σύνδεση των σχολείων με το διαδίκτυο αλλά και στη σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών σχολικών εγχειριδίων με αντίστοιχα ηλεκτρονικά. Πρότεινε δηλαδή, το πέρασμα της διδακτέας ύλης σε ψηφιακή μορφή. Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά και διάφορα: μείωση του κόστους παραγωγής, τα ψηφιακά βιβλία θα είναι πιο εύχρηστα και δεν θα έχουν όγκο, οι σχολικές τσάντες θα ελαφρύνουν, θα εξοικονομηθεί χαρτί, η αποθήκευση είναι πιο απλή, κα. Αλλά ποια θα είναι η νέα τους μορφή;

Τα παραπάνω είναι κενά περιεχομένου εάν δεν αναφερθούμε στο νέο μοντέλο εκπαίδευσης που επιχειρείται να χτιστεί για να μορφώσει τις μελλοντικές γενιές.

Σήμερα…
…. από την πλευρά των εκπαιδευτικών
Οι σχολικές τάξεις δημιουργούνται πάντα με γραφειοκρατικό τρόπο και στην πλειοψηφία τους έχουν ανόμοιο ανθρώπινο δυναμικό, με διαφορετικό γνωστικό επίπεδο και δυνατότητες. Αυτό οδηγεί τη μεγάλη πλειοψηφία των εκπαιδευτικών να οργανώνει και να βασίζει το μάθημα σε κάποιον νοητό μέσο όρο, δηλαδή να δουλεύει με το μέσο μαθητή, γεγονός που αφενός στερεί τους αδύνατους μαθητές από μια επιπλέον φροντίδα και αφετέρου δεν δίνει την κατάλληλη τροφή που χρειάζονται οι δυνατοί μαθητές.

…τα σχολικά βιβλία
Τα σχολικά βιβλία είναι κοινά για όλους, μαθητές και εκπαιδευτικούς, και περιέχουν γνώσεις οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για την ένταξη των νέων στην κοινωνία. Δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε ότι η εκπαίδευση και η παιδεία είναι δημόσια αγαθά και ότι πρέπει όλοι να παίρνουν ένα μίνιμουμ κοινών γνώσεων, ώστε να βγαίνουν στη ζωή με τα ίδια εφόδια. Ωστόσο δεν μπορούμε να παραγνωρίζουμε και το ατομικό δυναμικό κάθε μαθητή/τριας, οι οποίοι θέλουν να καλλιεργήσουν, αφομοιώσουν, εξειδικεύσουν, εμπλουτίσουν, τις υπάρχουσες γνώσεις με περισσότερες . Ένα δεύτερο ζήτημα λοιπόν είναι η ανανέωση των βιβλίων που, ενώ η γνώση πολλαπλασιάζεται αλματωδώς, η ανανέωση τους ακολουθεί με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς.

Αύριο…
το νέο μοντέλο της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Το σύγχρονο σχολείο έχει στόχο την ενίσχυση της ενεργητικής μάθησης και τη διαχείρισή της. Αυτό σημαίνει ότι η εκπαιδευτική διαδικασία διαφοροποιείται και έχει ανάγκη από νέα εκπαιδευτικά υλικά που θα την υποστηρίξουν και θα προσανατολίσουν εκπαιδευτικούς και μαθητές σε μια πιο σύγχρονη αναζήτηση της γνώσης.
Κι εδώ έρχεται να προσφέρει τη βοήθειά της η τεχνολογία των ηλεκτρονικών υπολογιστών, το διαδίκτυο, το e-εγχειρίδιο.



Το e-εγχειρίδιο
δεν μπορεί να είναι το απλό pdf του παλιού, ούτε προφανώς εννοείται η κατάργηση των παραδοσιακών βιβλίων. Η αντικατάσταση θα πρέπει να αγγίξει φυσικά τη μορφή του, αλλά κυρίως το περιεχόμενο. Η σύγχρονη αντίληψη για τη παραγωγή των εκπαιδευτικών υλικών τείνει διεθνώς να μετατοπιστεί από το συμβατικό βιβλίο το οποίο οριοθετεί τη διδασκαλία και να προχωρήσει στη δημιουργία εκπαιδευτικών υλικών τα οποία μπορούν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας και έχουν τη δυνατότητα της εύκολης και ταχείας ανανέωσης και επικαιροποίησής τους με νέα δεδομένα της γνώσης. Αυτό σημαίνει σχολικά e-εγχειρίδια με πολυμεσικό περιεχόμενο (ηχητικές πηγές, κινούμενη εικόνα, βίντεο) που να ξεπερνούν το στατικό κείμενο και το προεπιλεγμένο εικαστικό ή άλλο υλικό ώστε να διευρύνουν τις πηγές από τις οποίες ο μαθητής/τρια μπορεί να αντλήσει πληροφορίες.

ΣΆ αυτό το πλαίσιο η μάθηση είναι στοχευμένη και εξατομικευμένη καθώς προσαρμόζεται στα ενδιαφέροντα, στις ιδιαιτερότητες και στις ικανότητες κάθε μέλους της εκπαιδευτικής ομάδας. Η εξοικείωση των μαθητών/τριών με την τεχνολογία την καθιστά αξιόπιστο εργαλείο καθώς οι χρήστες του όχι μόνον καθοδηγούνται στην έρευνα, αλλά επί πλέον συνεργάζονται κι επικοινωνούν αλληλεπιδρώντας μοιραζόμενοι απόψεις και συμπεράσματα.
footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot