ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις / Κοινωνικά δίκτυα: Αθώο κουτσομπολιό ή η διαμόρφωση μιας νέας εξουσίας;
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Κοινωνικά δίκτυα: Αθώο κουτσομπολιό ή η διαμόρφωση μιας νέας εξουσίας;

   
Οι διαδικτυακοί τόποι κοινωνικής δικτύωσης έχουν ήδη συμπληρώσει δεκαπέντε και πλέον χρόνια ύπαρξης και αντίθετα με μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη δεν  αποτελούν ούτε αποτέλεσαν ποτέ παρεΐστικα καπρίτσια. Αντιθέτως, πρόκειται για συγκροτημένες και πολύ καλά στοχευμένες προσπάθειες, των οποίων οι εκάστοτε στόχοι μεταλλάσσονται ανάλογα με τις επιθυμίες των διαχειριστών τους. Πρόκειται για το πιο πρόσφατο βήμα στην εξέλιξη των κοινωνικών δικτύων, ενός από τα πολυπλοκότερα κεφάλαια της επιστήμης της κοινωνιολογίας, τόπος όπου βρίθουν τόσο οι λογικές σχεσιακές δομές όσο και τα παράδοξα. 

Βέβαια, τα ηθικά διλήμματα, τα οποία εγείρονται εξαιτίας του ίδιου του μέσου (που είναι στην πραγματικότητα οργανικό μέρος των δικτύων εφόσον επεμβαίνει στη φυσιολογία τους), προσφέρουν στους απανταχού μάντεις άπλετο χώρο για ατέρμονες παρεμβάσεις επί της επικινδυνότητας του Διαδικτύου ως διαύλου επικοινωνίας. Όροι όπως το trolling και το cyber-bullying απορροφούν τόνους μελάνης, κατά τρόπο ειρωνικό, κυρίως για να ξεκαθαρίσουν οι «λεπτές» διαφορές μεταξύ τους. 

Οι κοινωνικά ευαίσθητοι πολίτες μπορούν να αναγνωρίσουν τις δυνατότητες για διάδοση της γνώσης μέσω των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης και να αδιαφορήσουν για τους e-Κάτωνες Τιμητές, κυρίως γιατί εν έτει 2011 έχει εκλείψει η πίστη σε ραβδιά που χωρίζουν θάλασσες και οργουελιανά οράματα αστυνόμευσης της σκέψης.

Όμως, το ζήτημα της ελεύθερης μεταφοράς της γνώσης μέσω των κοινωνικών δικτύων, που την αντιλαμβανόμαστε σαν κάτι ουσιαστικά βαθύτερο και πολυτιμότερο από τη χρηστική πληροφορία, δεν έχει αναδειχθεί  όσο θα έπρεπε σαν παράγοντας ύψιστου κοινωνικού ενδιαφέροντος. Ίσως γιατί η ίδια η γνώση διαδίδεται με εμπορικούς όρους ελεύθερης αγοράς ή υποτάσσεται σε πολιτικές και ιδεολογικές σκοπιμότητες. 

Η διερεύνηση των μηχανισμών και της κατά πλειοψηφία χρήσης αυτού του μέσου παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. 

Ανάμεσα στο πλήθος των τεχνικών όρων που περιγράφονται ως «βασικοί» για οποιαδήποτε απόπειρα ανάλυσης της δυναμικής των κοινωνικών δικτύων ξεχωρίζει ένας: το «Structural hole» ή «δομικό κενό». Αναφέρεται στην απλή αρχή, πως στατικά κενά μεταξύ στοιχείων του δικτύου μπορούν να καλυφθούν «στρατηγικά» με τη δημιουργία συνδέσμων για τη διασύνδεση  άλλων στοιχείων. Με άλλα λόγια, σε ένα κομμάτι του δικτύου που υπάρχουν δύο ασύνδετα στοιχεία, η δημιουργία ενός τρίτου μέσω του οποίου αυτά συνδέονται, προσφέρει τον απόλυτο έλεγχο του διαύλου επικοινωνίας μεταξύ των μέχρι πρότεινος ασύνδετων μεταξύ τους στοιχείων. Οι δυνατότητες και οι επιφυλάξεις αναδύονται αβίαστα.

Στο διαδίκτυο αυτή η απλή αρχή επί της πληροφορίας βρίσκεται στην καρδιά των γνωσιακών ανταλλαγών. Το απλούστερο παράδειγμα είναι ένα group στο Facebook όπου είναι συνδρομητές οι fans μιας σύγχρονης στάρλετ. Η εικόνα της ως είδωλο των νέων, οι ανακοινώσεις για την πρόσφατη σύλληψη της για κατοχή ναρκωτικών, το πρόγραμμα των συναυλιών και εμφανίσεών της, όλα αυτά συντονίζονται από τον διαχειριστή του group. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο τόπος αυτός επενδύεται με κάποιας μορφής νομιμοποίηση, όπου το απαραίτητο συνδετικό page προσδίδει εγκυρότητα στον πραγματικό δίαυλο επικοινωνίας της στάρλετ με το ενθουσιώδες αφοσιωμένο κοινό της. 

Η θεμελιώδης σημασία των στρατηγικών διαβάσεων ή διασταυρώσεων χρηστών των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται τόσο στα ποσοτικά στοιχεία (επισκεψιμότητα, μετρήσεις αποτελεσματικότητας, δημοσκοπήσεις κ.λπ.), όσο και στη συνείδηση της «βιτρίνας». Ο χρήστης μπορεί και ξεχωρίζει με εκπληκτική ευκολία τι είναι «βιτρίνα» και τι «περιεχόμενο» ή «πληροφορία». ΓιΆ αυτό το λόγο, το επιθετικό marketing αυξάνει γεωμετρικά τον αριθμό των ηλεκτρονικών διαφημίσεων, όπου το μήνυμα «αναβοσβήνει» όπως οι πινακίδες νέον περασμένων δεκαετιών. Αυτή η αντεπίθεση του κιτς οφείλεται στην απόπειρα επιστροφής στις τακτικές προσέγγισης των «φυσικών» ή «βιολογικών» παραμέτρων του χρήστη, όπως η τάση του οφθαλμού να επικεντρώνεται σε παλλόμενα φώτα. 

Το αποτέλεσμα επαφίεται  στους micro-managers των δικτύων που επιλέγουν ή όχι να εξορίσουν τέτοιες εικόνες στα περιθώρια  και να ελέγξουν τις πληροφορίες που μεταβιβάζονται στο group του οποίου προΐστανται. Αποτέλεσμα; Το βάρος της διαφήμισης μεταφέρεται στην απρόσωπη τεχνοδομή με τους micro-administrators να μπορούν να φιλτράρουν την πληροφορία κατά το δοκούν και να επιβάλουν το περιεχόμενο στα  αφοσιωμένα μέλη τους.  

Είναι αυταπόδεικτο πως υφίσταται η δυνατότητα ελέγχου της πληροφοριακής κυκλοφορίας μέσω των ιστότοπων κοινωνικής δικτύωσης. Μπορούμε λοιπόν να «εμπιστευθούμε» τον έλεγχο αυτό σε χέρια «ικανά», σε χέρια «εκλεκτών», ακόμη και σε χέρια «αιρετών»; 

Το ερώτημα παραμένει, κοινωνικός έλεγχος στην πολυφωνία ή άνευ όρων παράδοση στον απρόβλεπτο, ανθρώπινο, παράγοντα; 

 

footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot