ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά) / Πρόλογος της Δέσποινας Πόταρη
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Πρόλογος της Δέσποινας Πόταρη

   

Είναι χαρά μου να προλογίσω το βιβλίο Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων της Ελισσάβετ Καμπάνη. Το βιβλίο αντανακλά την ευαισθησία και το όραμα της συγγραφέως για μια καλύτερη μαθηματική παιδεία, τη γνώση της από τη μακρόχρονη δουλειά της στην εκπαίδευση καθώς και το ερευνητικό της έργο. Αυτή την ευρεία εμπειρία της μάς προσφέρει, με ένα πρωτότυπο και ευχάριστο τρόπο, στον οποίο διακρίνεται ο σεβασμός προς τον εκπαιδευτικό και το έργο του. Το βασικό του θέμα είναι η διαδικασία ένταξης μιας νέας καθηγήτριας των μαθηματικών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Στην πορεία αυτή, η νέα εκπαιδευτικός υποστηρίζεται από μια ώριμη εκπαιδευτικό που βρίσκεται στο τέλος της επαγγελματικής της δράσης στο σχολείο. Η υποστήριξη δεν στηρίζεται στη μίμηση καλών διδακτικών πρακτικών αλλά στην κριτική ανάλυση φαινομένων της διδασκαλίας και της μάθησης. Οι συζητήσεις μεταξύ τους, καθώς και οι ευρύτερες συζητήσεις με τους άλλους καθηγητές των μαθηματικών του σχολείου, δίνουν ευκαιρίες για αναστοχασμό πάνω στις νέες εμπειρίες της εκπαιδευτικού. Το όφελος όμως αυτής της επικοινωνίας δεν είναι μόνο της νέας εκπαιδευτικού, αλλά και όλων των υπολοίπων, καθώς πολλές φορές ανατρέπονται βαθειά εδραιωμένες, και συχνά επικρατούσες, αντιλήψεις για το τι μπορεί να είναι αποδεκτό και αποτελεσματικό στη διδασκαλία των μαθηματικών. Ο ενθουσιασμός της νέας εκπαιδευτικού, η διαρκής προσπάθειά της για βελτίωση, η αγάπη της γι αυτό που κάνει είναι τα βασικά της κίνητρα που την ωθούν στη συστηματική μελέτη της διδασκαλίας της. Η συνεργασία της με τους συναδέλφους της, οι συγκρούσεις και οι αντιθέσεις που βιώνει αποτελούν τη βάση για τη διαμόρφωση της επαγγελματικής της ταυτότητας.

Μέσα στο παραπάνω πλαίσιο συνεργασίας αναδεικνύονται βασικά χαρακτηριστικά της διδασκαλίας των μαθηματικών, όπως η μορφή των ερωτήσεων του εκπαιδευτικού, η ομαδική εργασία, οι μορφές αλληλεπίδρασης που αναπτύσσονται στη σχολική τάξη και τα ζητήματα διαχείρισης, ο ρόλος της δραστηριότητας και της συνθετικής εργασίας στην ουσιαστική μαθηματική εμπλοκή των μαθητών, η διδασκαλία της μαθηματικής απόδειξης, η διαμόρφωση διδακτικών στόχων και ο σχεδιασμός μαθήματος, η αξιολόγηση των μαθητών καθώς και η εμπλοκή των γονέων. Τα ζητήματα αυτά τεκμηριώνονται μέσα από συνδυασμό της υπάρχουσας έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών και της εμπειρίας από τη διδακτική πράξη. Η ισορροπία αυτών των δύο, την οποία η συγγραφέας επιτυγχάνει με μεγάλη δεξιοτεχνία, βοηθά στο να δώσει νόημα στην πράξη σε όρους που χρησιμοποιούνται σήμερα στη μαθηματική εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί συναντούν σε επιμορφωτικές συναντήσεις, σε συνέδρια, σε νέα αναλυτικά προγράμματα. Πολύ συχνά οι όροι αυτοί δεν έχουν νόημα, μυθοποιούνται και τελικά δεν αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για τον εκπαιδευτικό.

Πολλές φορές αναρωτήθηκα διαβάζοντας το βιβλίο, κατά πόσο στην ελληνική πραγματικότητα μια νέα εκπαιδευτικός έχει αυτές τις ευκαιρίες. Σκέφτηκα πόσο τυχεροί θα ήταν οι φοιτητές μου να βρεθούν ως εκπαιδευτικοί σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Είναι μια πραγματική κατάσταση ή μήπως μια ιδεατή; Η έρευνα στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών μιλά για κοινότητες πρακτικής, κοινότητες διερεύνησης της διδασκαλίας, ομάδες μελέτης του μαθήματος ως πλαίσια επαγγελματικής εξέλιξης. Το παρόν βιβλίο μας δίνει ένα τέτοιο παράδειγμα. Μας βοηθά να συνειδητοποιήσουμε ότι η ποιότητα της μαθηματικής εκπαίδευσης που προσφέρουμε στους μαθητές μας είναι ευθύνη όλων ημών που συμμετέχουμε με κάποιο τρόπο σε αυτή. Η Ελισσάβετ Καμπάνη συμμετέχει με το δικό της τρόπο στην αναβάθμιση της μαθηματικής παιδείας μέσα από το βιβλίο της. Μας δίνει μια αισιόδοξη ματιά, τεκμηριωμένη μέσα από τις δική της μακρόχρονη εμπειρία ως εκπαιδευτικού, σχολικού συμβούλου και ερευνήτριας. Ακόμα και αν αυτή η ματιά απέχει από την υπάρχουσα πραγματικότητα, είναι πολύ σημαντική τόσο για τους νέους εκπαιδευτικούς όσο και για αυτούς που μπορεί να περάσουν την εκπαιδευτική τους καριέρα χωρίς να έχουν την ευκαιρία να αναρωτηθούν γι αυτό που κάνουν.

 

Δέσποινα Πόταρη

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Τμήμα Μαθηματικών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αγοράστε το τώρα

footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot