ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ NEWSLETTER ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
logo H ηλεκτρονική ανάγνωση όπως δεν τη "διαβάσατε" ποτέ
Share |
Διαβάστε...:
  E-readers: Τα παιδιά του κόσμου μαθαίνουν ανάγνωση  Οι τρεις κανόνες επιτυχίας στις πωλήσεις e-books  Black Crown: Το gaming στον κόσμο των εκδόσεων  
περισσότερα...   rss
 
 
Με αφορμή την Επικαιρότητα
Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
Τα eBooks και οι συντελεστές τους
Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 


Χρήσιμα links

EKEBI:Παρατ/ριο Ψηφ.Βιβλίου

Εθνική Βιβλιοθήκη (ψηφιακά)

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Βουλής

Ανέμη-Ψηφ. Βιβλ. Παν.Κρήτης

Ψηφ. Συλλογές Ε.Λ.Ι.Α

Ψηφ. Βιβλιοθήκη Ίδρ.Ευγενίδου

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού

 
Βρίσκεστε εδώ: Ηλεκτρονική Ανάγνωση / Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά) / Πρόλογος του Σπύρου Φερεντίνου
Επιστροφή Εκτύπωση
 

Πρόλογος του Σπύρου Φερεντίνου

   

Ο τίτλος του βιβλίου αναφέρεται στο Σχολείο των Προκλήσεων. Πίσω από αυτό τον προκλητικό τίτλο κρύβονται δύο μεγάλα ερωτήματα: "Υπάρχουν προκλήσεις στο σημερινό ελληνικό σχολείο;" και "Εάν πράγματι υπάρχουν προκλήσεις, υπάρχει δυνατότητα ο εκπαιδευτικός να τις διαχειριστεί έτσι, ώστε να παραχθούν επιτυχημένα μαθησιακά αποτελέσματα;". Και στα δύο ερωτήματα η συγγραφέας απαντά, και εδώ βρίσκεται, με θετικό τρόπο, μια από τις αξίες του βιβλίου.

Άλλη αξία του βιβλίου είναι ότι είναι γραμμένο σε αφηγηματική μορφή και αποτυπώνει την μακρόχρονη εκπαιδευτική εμπειρία της συγγραφέως ως καθηγήτριας μαθηματικών, ως Διευθύντριας σχολείου και τέλος ως Σχολικού Συμβούλου μαθηματικών. Σίγουρα δεν αποτελεί μια ακόμη θεωρητική διαπραγμάτευση θεμάτων που αναφέρονται στα παιδαγωγικά και στη διδακτική των μαθηματικών.

Με την Ελισσάβετ συνεργασθήκαμε για περίπου τρία χρόνια ως Σχολικοί Σύμβουλοι Μαθηματικών στην περιοχή της Διεύθυνσης Γ΄ Αθήνας. Από την πολύ στενή συνεργασία μας, είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω ότι αυτά που αναφέρονται στο βιβλίο της αποτελούν, σε μεγάλο βαθμό, βιωμένη εκπαιδευτική εμπειρία. Μέσα από μια σειρά δράσεις όπως σεμινάρια, ημερίδες, επιμορφώσεις, επαφές ατομικές με τους εκπαιδευτικούς, εργαστήριο Διδακτικής Μαθηματικών κλπ, η Ελισσάβετ ποτέ δεν αποδέχθηκε τον ανώδυνο και βολικό ρόλο του Σχολικού Συμβούλου-διαχειριστή μιας κατεστημένης εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Αντίθετα, κύριο μέλημά της υπήρξε η υλοποίηση των δύο βασικών αξόνων στους οποίους αναφέρεται στο βιβλίο της. Δηλαδή, αφενός να αναδείξει τις προκλήσεις και αφετέρου να προτείνει και να εφαρμόσει, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τρόπους επιτυχημένης αντιμετώπισης.

Στο βιβλίο της χειρίζεται θέματα που, παρότι θεωρητικά, είναι μέρος του σύγχρονου σχολείου, αποτελούν προκλήσεις στην πράξη και δεν είναι καθόλου αυτονόητη η σωστή διαπραγμάτευσή τους στη σχολική τάξη. Στα θέματα αυτά προτείνει ενδιαφέροντες τρόπους πρακτικής εφαρμογής, αλλά ποτέ δεν κάνει το λάθος να προτείνει συνταγές. Κυρίως διατυπώνει τη λογική, τα υλικά και τη γλώσσα ενός διαφορετικού εκπαιδευτικού πλαισίου, μέσα στο οποίο ο εκπαιδευτικός θα δομήσει τη δική του προσωπική έκφραση.

Ορισμένα από τα θέματα του βιβλίου είναι η δημιουργική αντιμετώπιση των λαθών των μαθητών, η διδασκαλία των Μαθηματικών με τη βοήθεια δραστηριοτήτων μέσα από την καθημερινή πραγματικότητα, τα ανοικτά προβλήματα, η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ο ρόλος του καθηγητή ως εμψυχωτή και συντονιστή και όχι ως αυθεντία, τα σχέδια μαθήματος, η διαχείριση της τάξης βασισμένη στην πεποίθηση ότι κανείς μαθητής δεν είναι χαμένη υπόθεση, η ουσιαστική και όχι τυπική αξιολόγηση των μαθητών, η σχέση με τους γονείς κλπ.

Ενδεικτικά, στην αξιολόγηση των μαθητών αναφέρει το παράδειγμα του καθηγητή των μαθηματικών που, μετά από ένα διαγώνισμα, συζήτησε με τους μαθητές του τους στόχους του διαγωνίσματος. Με τη δική του προτροπή και συνεργασία οι μαθητές έφτιαξαν ένα πίνακα κατάταξης των θεμάτων του διαγωνίσματος σε διάφορες κατηγορίες, όπως γνώση, κατανόηση, εφαρμογή, ανάλυση κλπ. Πολύ ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο διαγώνισμα είχαν και θέματα που, παρότι απλά, δεν είχαν την τυπική μορφή στην οποία οι μαθητές έχουν εθισθεί. Για παράδειγμα, το θέμα που ζητούσε "να γραφεί ένα σύστημα δύο εξισώσεων με δύο αγνώστους που να είναι αδύνατο".

Γενικά το βιβλίο είναι γεμάτο από παραδείγματα που βοηθούν στην αποδόμηση της τυπικής γνώσης προς όφελος της ουσιαστικής όπως, "προσπάθησε να γράψεις ένα γραμμικό σύστημα 2x2 που να έχει ως λύση το σημείο (3,-2)".

Ακόμη, μεταξύ άλλων, πολύ σημαντική είναι η δουλειά που έγινε σε επίπεδο στόχων ενός σχεδίου μαθήματος. Για παράδειγμα, αντί της έκφρασης "Οι μαθητές να καταλάβουν πότε δύο ποσά είναι ανάλογα", που προφανώς είναι αρκετά γενική και δεν περιλαμβάνει συγκεκριμένες δράσεις, προτείνεται η έκφραση "Οι μαθητές να διατυπώνουν προφορικά και γραπτά πότε δύο ποσά είναι ανάλογα. Να διατυπώνουν την ιδιότητα που έχουν τα σημεία του επιπέδου τα οποία παριστάνουν τα ζεύγη των αντιστοίχων τιμών".

Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμη η διευκρίνηση ότι για την καθόλου ή ελλιπή ανάδειξη των θεμάτων-προκλήσεων στο σχολείο, ο δάσκαλος της τάξης είναι ο τελευταίος που ευθύνεται. Για παράδειγμα, η διδασκαλία μιας μαθηματικής έννοιας με τον τυπικό δασκαλοκεντρικό τρόπο μπορεί να διαρκέσει λίγα λεπτά. Αντίθετα, η διαδικασία προσέγγισης της μαθηματικής έννοιας ομαδοσυνεργατικά, μέσα από μια κατάλληλη δραστηριότητα, μπορεί να απαιτήσει μια ολόκληρη διδακτική ώρα. Επομένως, δεν είναι δυνατό να δομηθεί ένα νέο σχολείο όταν εξακολουθεί η ύλη να είναι ιδιαίτερα εκτεταμένη. Επίσης, δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει ένα διαφορετικό σχολείο όταν οι Πανελλαδικές εξετάσεις καθορίζουν τη μαθησιακή διαδικασία ακόμα και σε επίπεδο Γυμνασίου.

Κλείνοντας, θεωρώ ότι είναι κρίμα που η Ελισσάβετ, με την απόφασή της να συνταξιοδοτηθεί, στέρησε τους εκπαιδευτικούς από μια πολύτιμη παρουσία σε παιδαγωγικό, επιστημονικό, αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Ελπίζω όμως, ότι η πολύ αξιόλογη συγγραφική της δραστηριότητα, που φαντάζομαι ότι δεν θα σταματήσει μόνο σε αυτό το βιβλίο, θα αναπληρώσει μέρος αυτού του κενού.

 

Σπύρος Φερεντίνος

Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών

Αγοράστε το τώρα

footer splitter
                 
 
Marginalia
arrows Πού απευθύνεται
 
Ηλεκτρονική Ανάγνωση
arrows Με αφορμή την Επικαιρότητα
arrows Θέσεις, Απόψεις, Συνεντεύξεις
arrows Τα eBooks και οι συντελεστές τους
arrows Οι συσκευές ανάγνωσης και το λογισμικό τους
arrows Το Αλφαβητάρι της ηλεκτρονικής ανάγνωσης
arrows Η Αλίκη στο Σχολείο των Προκλήσεων (υλικά)
arrows Επιληψία, Αγάπη μου (υλικά)
 
Υπηρεσίες multiimedia
arrows Από το χαρτί (και όχι μόνο) στην οθόνη…
arrows Σχεδιασμός, παραγωγή πολυμεσικού περιεχομένου και σελιδοποίηση
arrows Συγκρότηση eBook
arrows Περιεχόμενο στο Διαδίκτυο: Πέρα από την ιστοσελίδα
footer bot